Влияние на видео игрите върху личността на юношите


В днешно време все повече от децата и юношите прибягват до компютърни игри, без обаче да осъзнават истинската вреда от тях. Как всъщност се формира психологическа зависимост от компютърни игри? В своята статия в списание Клинична и консултативна психология – „Зависимост към компютърни игри - механизми за формиране и подходи за лечение” (Виж Библиография), Свилен Енев споделя, че „механизмът за формиране на игрова зависимост е основан на частично неосъзнаваеми стремежи: бягство от реалността и приемане на роля. Този механизъм работи независимо от съзнанието на човека и характера на мотивация на игровата дейност, включвайки се веднага след запознанството на човека с (особено) ролевите компютърни игри и началото на повече или по-малко редовно играене. Т.е. независимо от какво се ръководи човек и какво го движи, когато той започне да играе компютърни игри, се включват механизми на формиране на зависимост и по-нататък тази потребност, на която е основан превалиращият механизъм, приема първостепенно значение в мотивацията на игровата дейност.”


Според проведените до момента изследвания на въздействието на компютърните и видео игри съществуват пет основни аспекта, с които те оказват влияние върху играещите. Това са: продължителността на времето, прекарано в игра; съдържанието на играта; контекста на играта; структурата на играта и контролът над играта.
„В множество проучвания се доказва, че продължителността на времето, прекарано в игра, е в тясна връзка с негативни проявления на изследваните лица, а именно нарастваща агресия, асоциално поведение и др. Възможно е тази връзка да не се дължи на самата продължителност на времето, прекарано в игра, а да е следствие на нейната взаимовръзка с други аспекти на играенето.”, споделя Явор Кардалев. До какво всъщност води това продължително време, което юношите прекарват пред компютърна и комютърната игра? Може би това се свързва неимоверно с по-слабо представяне в училище, риск от обездвижване и с други ефекти, влияещи на физическото здраве на децата, а и на човешкия индивид като цяло. Обяснението е, че игрите заемат голяма част от времето, което би се използвало за извършване на други дейности, и по този начин влияят върху представянето на детето в училище и взаимоотношенията му с родителите и приятелите.
Съдържанието на играта може да има както положително и образователно влияние върху играчите, така и негативно, ако е изпълнена с агресия и насилие. Във втория случай при прекалено честа употреба може да се стигне до зависимост и негативни психологически последици. Структурата на играта може да има и негативни последствия върху играча и неговото внимание особено ако има хаотична, разпокъсана структура с недостатъчно ясни послания и трудни за възприемане и асимилиране форми и динамика.

Няма коментари:

Публикуване на коментар